Вітаю Вас, Гість

Державний захист прав дитини в сім'ї

 

Мета: дати уявлення про державні органи та установи, що опікуються правами дитини, підстави та процедуру позбавлення батьківських прав, поняття «усиновлення», «опіка», «піклування»; розповідати про підстави й процедуру позбавлення батьківських прав; розрізняти усиновлення та опіку й піклування; моделювати та розв’язувати правові ситуації; формувати свідоме ставлення щодо важливості й значення виховання дитини в сім’ї.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення: інтерактивний урок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань учнів

Обговорення матеріалів ЗМІ про порушення прав та обов'язків членів сім'ї

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Правовий диктант

Дати визначення термінам:  «майнові відносини», «договір», «шлюб», «сімейно-правові відносини», «сім’я», «одношлюбність», «майнові права дітей».

ІV. Вивчення нового матеріалу

Проблемне питання

•  Особливу увагу держава приділяє захисту прав дитини в сім’ї.

Чому саме цій проблемі приділяється особлива увага?

У ч и т е л ь.

Сучасна суспільна та юридична думка базується на тому, що дитина повинна виховуватись у сім’ї й ніщо не може замінити дитині сім’ю.

Згідно зі ст. 5 Сімейного кодексу, саме батькам надається переважне право особистого виховання дітей, вибору форм та методів виховання, якщо останні не суперечать закону та моральним засадам суспільства.

У певних випадках виникає потреба захищати дітей від власних батьків.

Робота з правовими джерелами

Конституція України

Ст. 32

Ніхто не може зазнавати втручання в його особисте сімейне життя.

Ст. 51

Сім’я, дитинство, материнство й батьківство охороняються державою.

Запитання

•  Чи не суперечать ці статті одна одній?

• Проаналізуйте положення про охорону державою дітей з поданих документів (Закон «Про охорону дитинства», Сімейний Кодекс)

Робота учнів у групах

У ч и т е л ь. 

Сімейний  кодекс  передбачає,  що  у  випадках  порушення  прав  дитини  її  родичі,  один  із  батьків,  сама  дитина  можуть звернутися  до  органів  опіки  й  піклування  або  до  суду.  

Батьки  або один з батьків, що порушують права дитини, можуть бути позбавлені батьківських прав. Окрім вищевказаних державних органів справами дітей також опікуються Служба у справах неповнолітніх, державні  соціальні  служби  при  місцевих  державних  адміністраціях,  громадські організації, які опікуються проблемами захисту прав дітей.

Практична робота в групах

Проаналізуйте ситуації та вкажіть, чи має право порушення прав дитини. Якщо так, то в якій формі? Вкажіть можливі варіанти розв’язання ситуацій. (Групи працюють за ситуаціями, дають коментарі).

У ч и т е л ь.

Окрім дітей, чиї батьки позбавлені батьківських прав, у нашій країні є багато дітей-сиріт, тобто тих, що з різних причин не мають батьків.    Держава намагається надати цим дітям можливість виховуватись у сім’ї, тобто реалізувати право дитини на виховання в сім’ї.

       Одним із варіантів реалізації цього права є всиновлення — прийняття всиновлювачем до своєї сім’ї особи на правах дочки або сина, встановлене на підставі рішення суду.

       Всиновлювачем може бути повнолітня дієздатна особа, що старша за всиновлену дитину не менше ніж на 5 років; подружжя або, за рішенням суду, особи, що проживають сім’єю. Дитина відповідно до її віку дає згоду на усиновлення, має бути проінформована щодо правових наслідків усиновлення. Рішення про всиновлення приймається судом.

         Над дітьми, що залишились без батьківського піклування, встановлюється опіка або піклування. Опіка встановлюється над дітьми у віці до 4 років, над дітьми у віці з 4 до8 років встановлюється піклування. 

           Опікуном  або  піклувальником  може  бути  повнолітня дієздатна особа, здатна виховувати дитину та піклуватися про неї; адміністрація дитячого або медичного закладу, де дитина постійно перебуває.

           Рішення про призначення опікунів та піклувальників приймають державні органи опіки та піклування або суди. Ці ж органи здійснюють контроль за дотриманням умов опіки та піклування.

Запитання

•  У чому різниця між всиновленням та опікою і піклуванням?

V. Підсумки уроку

1.  Чому вважається, що дитина повинна виховуватись у сім’ї?

2.  Як реалізується право на виховання в сім’ї дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківської опіки та піклування?

3.   В яких випадках і яким чином держава захищає права дітей у сім’ї?

VІ. Домашнє завдання

1.  Опрацювати матеріал підручника.

2.  Підготувати інформацію про благодійні акції, які проводяться у твоїй школі і в яких ти особисто брав участь (допомога людям похилого віку, інвалідам, дітям-сиротам тощо).