Вітаю Вас, Гість

«Використання  ІКТ – один  зі  шляхів 

формування  правових  компетенцій  учнів»

 

       Світ, в якому ми сьогодні живемо, стає все більш залежним від інформаційних технологій. Вони широко, інтенсивно і ефективно використовуються людиною у всіх сферах діяльності.                                                                                               Знайомство  з новітніми технологіями  розпочинається сьогодні  з раннього дитинства.  Це означає, що використання інформаційних технологій у школі, – процес об’єктивний і цілком закономірний. А вчителю потрібно завжди  йти в ногу   з часом,  бути творчим,  креативним,  інформованим,  професійним і звичайно ж цікавим для учнів.  Адже кожне покоління має справу з новими досягненнями, проблемами та турботами.

      Викладач правознавства у  сучасній  школі – один з важливих суб’єктів навчального процесу, від якого залежить, наскільки грамотно і вірно буде організовано правове навчання і виховання  сучасної  молоді . Саме  вчитель має відігравати важливу роль, допомагаючи молоді стати проінформованими, активними, відповідальними громадянами, творцями демократичного суспільства та  правової держави.  А система шкільної освіти також має бути  сучасною, застосовувати нові методи та технології навчання.

       У зв’язку з цим актуально і методично обґрунтовано використовувати ІКТ на уроках права, тому що використання ІКТ формує такі вміння: передавати зміст тексту в стислому або розгорнутому вигляді відповідно з метою навчального завдання;  проводити інформаційно – смисловий аналіз тексту;  складати план, тези конспекту.

     У мене склалися такі форми застосування ІКТ на уроках права:

- Робота в Word: тексти документів, тести, контрольні роботи, дидактичний роздатковий матеріал;

 

- Робота в Excel : таблиці,   діаграми, схеми;

- Робота в Power Point:

•   мультимедійні презентації вчителя – найбільш важливу інформацію на слайді можна анімувати. Презентація дозволяє ілюструвати розповідь, зробити урок більш організованим,  наочним,  цікавим,  мобільним;

•  мультимедійні презентації учнів – організація самостійної роботи,  що дозволяє розширювати і поглиблювати знання учнів, проводити величезну дослідницьку роботу, проявляти творчий підхід до досліджуваної теми.

     Власний  досвід роботи показав, що при створенні учнями комп’ютерних презентацій, формуються найважливіші в сучасних умовах навички:

-    критичне осмислення інформації;

-    виділення головного в інформаційному повідомленні;

-    систематизування та узагальнення матеріалу;

-    використання Internet-ресурсів: додатковий матеріал (тексти, діаграми, схеми, відео – матеріали).

      Даний вид навчальної діяльності  дозволяє розвивати в учня логічне мислення.

     У процесі демонстрації презентації учні набувають досвіду публічних виступів, який, безумовно, стане в нагоді в їх подальшому житті; включається елемент змагання, що дозволяє підвищити самооцінку учня.

     Крім підвищення мотивації, наочності і створення емоційного настрою, використання комп’ютерів на уроках дозволяє підвищити ефективність діяльності вчителя та учнів.

   

 

       Я використовую освітні ресурси Інтернету для пошуку новітніх статистичних даних, законодавчих статей, наукових публікацій, телевізійних передач,відеороликів.

       Використання  ІКТ  на уроках права  дає  можливість  організувати роботу з різноманітними  нормативно-правовими  актами.  Також,   можна організувати роботу з офіційним порталом Верховної Ради України (rada.gov.ua),  всеукраїнським правовим порталом   (ligazakon.ua),    сайтами освітніх матеріалів (наприклад, parta.com.ua  – Освітній портал № 1 в Україні,    pedpresa.com.ua  та  ін.).

      Застосування вказаних форм роботи дозволяє не тільки створити умови для економії часу,  здійснювати роботу щодо стимулювання та розвитку пізнавального інтересу учнів, формування у них навичок роботи з інформацією. В ході такої роботи одночасно здійснюється  і формування в учнів елементів правової культури та правомірної поведінки.

      Важливим чинником формування інтересу учнів до предмету  «Правознавство» дослідники вважають урізноманітнення форм організації навчання. Останнім часом з’явилась певна кількість досліджень з проблем методики викладання правознавства (О.Наровлянський, О.Пометун, І.Усенко  та ін.), де аналізуються підходи до форм організації навчання цього предмета.

    Акцент  робиться  на  тому, що важливу роль у досягненні позитивного результату в цьому процесі відіграє правильний їх вибір, що буде сприяти організації пізнавальної діяльності учнів на творчому рівні.

      З  цим  важко  не погодитись.  Дійсно, викладаючи курс правознавства, вчителю необхідно застосовувати різні форми та методи навчання. Окрім традиційних уроків, в  своїй діяльності  я  також використовую шкільну лекцію, бесіди,  в  тому  числі  евристичні,  мозковий штурм, постановку  проблемних  питань; ділові ігри; обов’язково організую роботу з текстами нормативно-правових актів.

    

       Для вироблення навичок аналізу вважаю за доцільне обов’язкове розв’язання з  учнями юридичних задач, обговорення відомих їм з власного життєвого досвіду, з творів літератури та засобів масової інформації ситуацій правового характеру.

       На  мою думку,  важливу роль у процесі  формування правової  культури  та  правомірної  поведінки  школярів,  відіграє й позакласна та позашкільна робота  (факультатив, гурток з правознавства, екскурсія, правова  вікторина,  брейн-ринг).

       Щодо  власного  досвіду,  то  на  своїх  уроках  я  намагаюсь  завжди  поєднувати  різні форми та методи навчання  з використанням ІКТ,  віддаючи  перевагу  евристичним  бесідам,  постановці  проблемних  питань,  роботі  з  нормативно-правовими  актами,  складанню  схем,  таблиць,  розв’язанню  юридичних  задач.

       Використання   ІКТ на уроках правознавства дозволяє:

- засвоїти базові знання з предмета;

- систематизувати засвоєні знання;

-  стимулювати мотивацію навчання;

-  підвищити інформативність уроку;

-  підвищити наочність навчання;

- реалізувати доступність і ефективність  засвоєння інформації за рахунок паралельного сприйняття її   різними  аналізаторами: візуальним і слуховим;

- ініціювати   процеси розвитку  певних  типів  мислення  (наприклад,

наочно-образного, теоретичного);

 

- інтенсифікувати процеси розвитку пам’яті, уваги, спостережливості;

- забезпечити зручне освітнє середовище і можливості самостійного вибору у пошуку та використанні джерел інформації;

- сформувати навички самостійної роботи з навчальним матеріалом;

-  розвивати  уміння  здійснювати науково-дослідницьку діяльність;

- сформувати якості лідера, здібного до керівної і організаційної діяльності;

- здійснити повтор (перегляд, коротке відтворення) матеріалу попереднього уроку;

-   здійснити повтор найбільш складних моментів уроку;

- створити  комфортні умови роботи на уроці усім  учасникам  навчального  процесу.

      Щодо  власного  досвіду,  то  з  метою  формування  в  учнів  елементів  правової  культури  та  правомірної  поведінки,  я використовую ІКТ:

-  під  час  вивчення  нового матеріалу

-  при  проведенні  комбінованих уроків  

-  для  закріплення  знань (практикум, вирішення юридичних задач)

-  з  метою  контролю  знань  і  умінь  учнів  (контрольні,  самостійні роботи)        

-  з  метою  перевірки  рівня  засвоєння  матеріалу  попереднього  уроку

 

    Робота  з комп'ютером  підвищує  інтерес  до  навчання,  робить  уроки  більш  цікавими,  привабливими,  сучасними. Саме  на таких  уроках  розвивається  пізнавальна  діяльність  учнів,  активність, логічне мислення, увага,  пам'ять, мова,

уява,  творчість.

 

 

 

 

 

 

                                    Список використаних джерел

 

1.  Закон України «Про Національну програму інформатизації» від 04.02.1998,

№ 74/98-ВР;

 

2 . Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного

суспільства в Україні на 2007–2015 роки» від 09.01.2007,

 

 3. Указ Президента України «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні»  від 30.09.2010,

 

4.  Нетьосов С. І. Навчання основ правознавства з використанням

інформаційно-комунікаційних технологій / С. І. Нетьосов. – Х. : Вид. група «Основа»,

2010.  (Б-ка журн. «Історія та правознавство». Вип. 4 (76));

 

5.  Фоменко А. В. Сучасні комп’ютерні навчальні програми з історії та підходи

до їх використання на уроках / А. В. Фоменко, О. І. Пометун // Історія в школах

України. – 2002;

 

6.  Пометун О. І. Методика навчання історії в школі / О. І. Пометун,

Г. О. Фрейман. – К. : Генеза, 2005;

 

7.  Ремех Т. О. Досвід проведення уроків правознавства з використанням

мультимедійних технологій / Т. О. Ремех // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2004;

 

8.  Самойленко Н. І. Мультимедійні засоби під час повторення, узагальнення та

систематизації знань учнів / Н. І. Самойленко // Інформатика та комп’ютерно-

орієнтовані технології навчання ,  К. , 2001;

 

9 .  ІКТ  на уроках історії, з досвіду роботи  Ж.Г.Гудко;  ІМЦО, Ч-д,  2011;

 

10.  Формування  комунікативних  компетенцій  шляхом  застосування  ІКТ  на

        Уроках  історії  у  9- 11класах,  з досвіду роботи  Ю.М.Тиховецького;

         ІМЦО, Ч-д, 2011.