Вітаю Вас, Гість

Право на освіту в  Україні

 

     Мета уроку:  розкрити  юридичний  зміст права на  освіту в Україні;  ознайомити учнів з основними  нормативно-пра­вовими  актами в галузі освіти;   розкрити принципи, на яких ґрунтується освіта в Україні;   висвітлити форми освіти;   показати права та обов'язки учасників  навчально-виховного  процесу;  виховувати в учнів повагу до навчання  та бажання  поповнювати  свої  знання.

 

    Тип уроку: комбінований  з використанням мультимедійної  презентації

 

    Основні поняття:  право  на  освіту,  обов’язковість  повної  загальної  середньої

освіти,   учасники  навчально-виховного  процесу,  ліцензія  на  здійснення  освітньої  діяльності.

 

    Обладнання:     Конституція України;   Закон України «Про освіту»; Статут  школи;

    підручник: В.Л.Пометун, Т.М.Ремех  Правознавство.Практичний курс,                мультимедійна  презентація, відеоролики, А4, маркери

 

Структура уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

III. Вивчення нового матеріалу.

1.  Право на освіту  в  Україні.

2. Середні  навчальні  заклади України.

        3. Права та обов'язки  учасників  навчально- виховного  процесу.

        IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

V. Підсумки уроку.

VI. Домашнє завдання.

 

                                                              Хід уроку

 

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація  опорних знань і вмінь учнів. Перевірка домашнього завдання.     Опитуван­ня  методом «Мозаїка»                                                СЛАЙД  1

Запитання.

1.                        Згрупуйте  особисті,  політичні,  соціально-економічні  права і обов’язки людини і  громадянина.(Робота в групах, окремі учні – індивідуально)  Рецензія та перевірка  роботи учнями

2.                        У  чому полягає  відмінність між правами людини та правами громадянина?

3.         Чи є обов’язковими для виконання всі статті  Розділу ІІ  КУ? Чому?

 

4.            У  якій  статті  КУ  йде  мова  одночасно  про право і про обов’язок?

 

 

 

III. Вивчення нового матеріалу.                                    СЛАЙДИ  2-5

 

      1.  Право на освіту в Україні

Завдання.   За допомогою вправи «Мікрофон»  запитання  для  учнів: яку людину можна назвати освіченою?       

Розповідь вчителя.

Освіта є основою розвитку суспільства, а право на осв­іту — одним з головних прав людини в будь-якому цивіл­ізованому суспільстві. Право на освіту в нашій країні га­рантоване Конституцією України (стаття 53).                        СЛАЙД  6

 Учні за­читують статтю 53 Конституції України:

Кожен має право на освіту.

Повна загальна середня освіта є обов'язковою.

Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкіль­ної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; роз­виток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Громадяни... мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.

Громадянам, які належать до національних меншин, відпо­відно до закону гарантується право на навчання рідною мо­вою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах або через національні культурні товари­ства.

 

Які  гарантії права  на  освіту  забезпечує  держава  згідно  ст.53 КУ?  ( Відповіді учнів)

 

Основним нормативно-правовим актом у галузі освіти є Закон України «Про освіту». Він закріплює:

1)   принципи освіти;

2)   систему освіти;

3)   визначає учасників навчального процесу;

4)   права та обов'язки учасників навчального проце­су.

5.   порядок управління освітою в Україні;

Крім цього Закону, в Україні діють також закони:

1)   «Про основи державної політики в сфері науки і науково-технічної діяльності»;

2)   «Про професійно-технічну освіту»;

3)   «Про загальну середню освіту»;

4)   «Про вищу освіту»;

5)   «Про позашкільну освіту»;

        6)   «Про дошкільну освіту».

                             

2.  Середні  навчальні  заклади  України.

 

 Правовий статус навчальних закладів.      СЛАЙД 7-8

«заклади освіти, незалежно від їх статусу, належності і форми власності, мають забезпечувати якість освіти в об­сязі вимог державних стандартів освіти.»

 

Діяльність закладу освіти розпочинається за наявності державної ліцензії на здійснення діяльності, пов'язаної з наданням послуг для одержання освіти і підготовкою фахівців різних рівнів кваліфікації.

Заклад освіти повинен мати власну назву, в якій обо­в'язково вказуються його тип та організаційно-правова форма.

 

            Запитання :  Назвіть, які ви знаєте заклади освіти, у яких забезпечується  повна  загальна  середня  освіта?

 За допомогою «Дерева рішень» учень записує на ватмані варіанти відповідей

                                                                                         СЛАЙД 9

Згідно Конституції України, повна загальна середня освіта в Україні є обов'язковою.

 

Загальна середня освіта спрямована на забезпечення всебічного розвитку особистості шляхом навчання та ви­ховання.                     СЛАЙД 10

 

          Завдання.     Обговоріть у парах принципи освіти. Які принципи ви би додали?

Відповідальність за здобуття повної загальної серед­ньої освіти дітьми покладається на їхніх батьків або опі­кунів.

 

3.  Права  та обов’язки  учасників навчально-виховного процесу.

                                                                            СЛАЙД 11

Самостійна  робота  учнів з підручником (п.3 стр75-76), Статут  школи

1.          Якими правами та обов’язками ви користуєтеся?(Батьки,учителі)

           2.    Чому обов'язки  і права учасників навчально-виховного  встановлені нарівні закону?

 (Робота  в групах)

Перегляд  відеофрагментів.  Дотримуються чи  порушуються права на освіту в повному обсязі в даній ситуації?

IV.   Закріплення нових знань і вмінь учнів.  СЛАЙД 12

Бесіда.

1. Яка стаття Конституції України гарантує право на освіту?

2. Назвіть основні нормативно-правовий акт в галузі освіти України.

3. Як  ви  вважаєте: освіта – право чи  обов’язок?

4. Який  рівень освіти ви вважаєте для  себе достатнім?

           V.Підсумки уроку.

           VI.Домашнє завдання.                                     СЛАЙД 13

 

1. §12  підручника «Основи правознавства» , основні поняття

2. Які ви бачите перспективи розвитку освіти  у сучасних  умовах? Що б ви хотіли змінити  у системі освіти?(Твір-роздум)